リード振動と波形分布をソプラノサックスで比較測定 Comparative measurement of reed vibration and waveform distribution with soprano saxophone

Comparative measurement of reed vibration and waveform distribution with soprano saxophone

今回はソプラノサックスでノーマルネックスクリューと、

ヤニーブースターネックスクリュー及び、

ヤニーブースターより少し重さの少ない制振合金製ネックスクリュー

との比較をします。

In this article, we will compare a soprano saxophone with a normal neck screw, a Yanny booster neck screw, and a vibration-damping alloy neck screw that weighs slightly less than the Yanny booster.

ソプラノサックスをノーマルネックスクリューで下のGの音で測定した。

リガチャーネジもノーマル

The soprano saxophone was measured on a normal neck screw with a lower G tone. Ligature screw is also normal

 

次に16.4gのヤニーブースター で下のGの音で測定した。

Next, a 16.4g Yanny booster was used to measure the lower G tone.

Ligature screw is normal

 

次は15.8gの制振合金製 で下のGの音で測定した。

The next one was made of a 15.8 g vibration-damping alloy and measured with the sound of G below.

 

下の測定図は上から下へ、ノーマルネックスクリュー、ヤニーブースターネックスクリュー、15.8gの制振合金製ネックスクリューの順で、赤い縦線グラフは1/20秒間でのリード振動数を表しています。この縦線を左から20の所まで計算して、50倍すれば1秒間のリード振動がわかります。因みに、ノーマルでは1秒間/6250回で、ヤニーブースターでは1秒間/8000回、15.8gの制振合金製では1秒間/12000回でした。この値は、マウスピース、リード、リガチャーなどが変わるとこの数値も多少変化があります。

The measurement chart below shows, from top to bottom, the normal neck screw, the Yanny booster neck screw, and the 15.8 g damping alloy neck screw, in that order. The red vertical line graph shows the lead vibration frequency in 1/20th of a second. Calculate this vertical line from the left to the 20th place and multiply by 50 to get the lead vibration per second. For reference, the normal reeds vibrate 6250 times per second, the Yanny Booster reeds vibrate 8000 times per second, and the 15.8g damping alloy reeds vibrate 12000 times per second. These values will change slightly as mouthpieces, reeds, ligatures, etc. are changed.

 

 

最後に、55.3gの重いネックスクリューでどうなるか?と測定して見ました。

これは元々、ステンレス製作業台の4隅にある高さ調節用のネジで、

ネジ径が太かったのを直径4mmに削り、タップでネジを切ったものです。

すごく良い結果が出ると期待していましたが、

以外な結果が!

Finally, what happens with a heavier 55.3 g neck screw? I measured and saw. This was originally a height adjustment screw on the four corners of a stainless steel workbench. The screw diameter was thick, so it was cut down to 4 mm in diameter and threaded with a tap.
I was expecting very good results,
But the result was not what I expected!

 

この重いネックスクリューは、楽器が重くなるだけでノーマルと比較してもあまり変わらなく、これは使えない。

This heavy neck screw is not useful because it only makes the instrument heavier and not much different compared to normal.

 

上記のヤニーブースターではリード振動が約1,3倍に増え、これと重量が同じくらいの制振合金製ネックスクリューでは、リード振動が約1,9倍に増えます。制振合金製では低音部での音が全くひっくり返ることなく、今吹いているマウスピース、リガチャーなどのセッティングのままで全音が驚くほど出しやすくなるため、マウスピース、リガチャーなどの高級品を使用することなく練習が楽しみで仕方なくなります。もちろんお金を出して最高のマウスピース、リガチャーなどを使って今より良い音が出たとしても、そこに制振合金製ネックスクリューを付けるとそこからまだ音が良くなります。

With the Yanny booster mentioned above, reed vibration is increased about 1,3 times, and with a neck screw made of damping alloy, which weighs about the same as this one, reed vibration is increased about 1,9 times. With the damping alloy, the sound in the bass register is not turned over at all, and all notes are remarkably easier to produce with the same mouthpiece, ligature, and other settings you are currently playing, so you can look forward to practicing without having to use a high-end mouthpiece, ligature, or other expensive products. Of course, even if you pay for the best mouthpiece, ligature, etc. and get a better sound than you have now, you can put a damping alloy neck screw on it and the sound will still improve from there.

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